Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk

Zondagmiddag 27 mei om 15:00 uur is het volgende concert in het kader van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk. Organist Jan van Dijk zal o.a. Bach Passacaglia en composities rond Pinksteren ten gehore brengen.
Zondag 27 mei 2012

Aanvang 15:00 uur

Toegang vrij, collecte

Vanaf 14.30 uur is er koffie of thee. De Open Hof Kerk Pendrecht staat op de hoek van Middelharnisstraat 153 en Sliedrechtstraat 55, ruim 5 minuten lopen vanaf metrostation Slinge.

De concerten worden mede mogelijk gemaakt door de Deelgemeente Charlois, Woonstad Rotterdam en door de kerkenraad van de Protestantse Wijkgemeente Slinge. Er wordt samengewerkt met Vitaal Pendrecht en Rotterdam Orgelstad.

Pinksteren is het feest van de Geest, deel van de Heilige Drie-eenheid, Vader, Zoon en Heilige Geest.

Een prachtig feest om mooie muziek te maken!

Natuurlijk worden composities uitgevoerd die gebaseerd zijn op Pinksteren.

Bijvoorbeeld “Veni Creator Spiritus” van de oud-franse componist Jehan Titelouze maar ook werk van hedendaagse componisten.

Hoofdmoot van het programma zal zijn de indrukwekkende Passacaglia van Joh. Seb. Bach.

Het tweede thema van dit concert is het 10-jarig bestaan van de stichting Rotterdam Orgel Stad, het samenwerkingsorgaan van Rotterdamse kerken die regelmatig orgelconcerten organiseren. De stichting geeft regelmatig de “orgelladder” uit, de agenda waar alle gezamenlijk georganiseerde concerten in worden vermeld.

Het orgel van de Open Hofkerk is één van de mooiste in Rotterdam. Het is een heel bijzonder instrument, gebouwd in 1971 door de fa.Vierdag uit Enschede. De stijl is “neo-barok” maar dan van de muzikale soort, helder maar toch met een zangerige orgelklank. Voor het instrument is steeds meer (inter-)nationale belangstelling.

Jan van Dijk is dan ook trots dat hij al sinds 1982 dit orgel “zijn” orgel mag noemen. Zijn eerste aanstelling als kerkorganist kreeg hij in 1959 aan de Ned. Herv. Kerk te Oude-Tonge, hij was toen 13 jaar.

Daarna is Jan organist geweest te Middelharnis (Grote Kerk) en Zierikzee (Gasthuiskerk).

Hij studeerde orgel aan het Rotterdams Conservatorium bij Piet van de Kerkhoff en Arie J. Keijzer, piano bij Bart Berman; kerkmuziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Barend Schuurman en Joh. Th. Lemckert.

Masterclasses volgde hij in Haarlem aan de orgelacademie en bij Flor Peters in Mechelen.

Daarna Spaanse muziek bij Guy Bovet in Salamanca.