Zondagmiddagmuziek met speciaal concert

Zondag 5 februari om 15:00 uur begint het volgende concert in het kader van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk. Solisten, koor, cantorij, pianisten begeleiding, percussionist en dirigent Willem Blonk staan garant voor een unieke gebeurtenis. Kaarten worden vanaf 14:00 uur verkocht aan de zaal voor € 6,-, pashouders € 4,- en kinderen t/m 12 jaar gratis.
Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk te Rotterdam-Pendrecht
5 februari 2012, aanvang 15.00 uur

In collegiale samenwerking met de Open Hof in Rotterdam-Ommoord komt op 5 februari een prachtig project tot stand: de uitvoering van “Het lied van de aarde”, tekst van Huub Oosterhuis en muziek van Tom Löwenthal. In november 2011 is deze compositie met veel succes uitgevoerd in Ommoord, nu wordt dit herhaald “op” Zuid. Onder leiding van dirigent Willem Blonk, die ook de arrangementen verzorgde, voeren de Open Hof Cantorij en het koor Hemelsbreed met diverse vocale solisten dit bijzondere werk uit. De begeleiding is in handen van een percussionist, pianist Frank den Herder en organist Anton Doornhein.

Het Lied van de aarde is een groot gedicht van Huub Oosterhuis over de aarde en hoe de mens daarmee omspringt. Over het verwelken en wankelen van onze planeet en – tóch – het visioen van een nieuwe gemeenschappelijke toekomst vol vrede. De vrijheid van mensen om daarvoor te kiezen en daarnaar te handelen is een centraal gegeven in de spannende tekst ervan.
Het programma begint met twee orgel composities over psalm 87, de “Open Hof Psalm”. In het front van het Vierdagorgel van de Open Hofkerk in Pendrecht is mooi houtsnijwerk te bewonderen over deze psalm.

Verder klinkt voor de pauze de compositie Captain Noah and his Floating Zoo. Het verhaal van de Grote Vloed blijft tot de verbeelding spreken. Wij westerlingen kennen het in de eerste plaats uit onze joods-christelijke traditie. Maar het bijbelse zondvloedverhaal uit Genesis 6 t/m 9 was niet het eerste in zijn soort. Het Babylonische Gilgamesh Epos bestond al toen het volk Israël in Babel in de ballingschap terecht kwam. De bijbelschrijver werd als het ware uitgedaagd om er vanuit het geloof van Israël op te reageren en legde waardevolle geloofsaccenten. De tekst is verwerkt tot een 10-delige cantate door Michael Flanders en Joseph Horovitz geschreven in populaire stijl voor koor, solisten en piano.

U bent zeer welkom om deze middag met fantastische muziek te komen meemaken. De zaal is open vanaf half drie. Het concert duurt van 15.00 tot 17.00 uur. Er is een pauze met koffie en thee. De toegang is € 6,–; pashouders € 4,–; kinderen t/m 12 jaar gratis.