Zuid van Binnenuit in het Gemaal aan de Pretorialaan

Het Rotterdam-Zuid Familiealbum

in het Gemaal, Pretorialaan 141, Rotterdam-Zuid

27 november 2010 t/m januari 2011

Na het succes van de fototentoonstelling Ziet Zuid, 140 jaar Rotterdam-Zuid in foto en film en het gelijknamige boek, organiseert het Historisch Museum Rotterdam in het najaar van 2010 een nieuwe tentoonstelling in het Gemaal op Zuid. Amateurfotografie en familiefilms laten het leven ‘op Zuid’ zien door de ogen van de bewoners. De foto- en filmtentoonstelling Zuid van Binnenuit, Het Rotterdam-Zuid Familiealbum werpt een ander licht op de geschiedenis van dit deel van de stad.

De ogen van bewoners

De geschiedenis van Rotterdam is veelvuldig beschreven en zichtbaar in tal van foto’s en films. Maar de aandacht richt zich vooral op de Rechter Maasoever. De geschiedschrijving van Rotterdam-Zuid blijft vaak beperkt tot de economische aspecten zoals de ontwikkeling van de havens en de industrie. Het dagelijks leven wordt nauwelijks besproken of getoond. Toch woont of woonde een groot deel van de Rotterdamse bevolking juist in de uitgestrekte en diverse wijken op de Linker Maasoever. Welke verhalen hebben zij, hoe beleven zij de voortdurende veranderingen op Rotterdam-Zuid en welke beelden bewaren ze?

Familiealbums en 8mm-films

Amateurfoto’s en 8mm-films maken de bezoeker deelgenoot van alledaagse en bijzondere gebeurtenissen in het leven op Zuid. De tentoonstelling is daarom een waardevolle bijdrage aan het collectieve geheugen van dit deel van de stad en een belangrijke historische bron. Het echte verleden van Rotterdam-Zuid openbaart zich in de circa dertig getoonde familiealbums. Een cineac-bioscoop toont een selectie van 8mm-films.

Bijzondere aandacht krijgt het fotoarchief van de familiefotohandel Hollywood. In de winkels in Zuidwijk en op de Beijerlandselaan en de Groene Hilledijk is iedereen ‘op Zuid’ wel eens klant geweest. Een film toont de missverkiezing tijdens het 25-jarig bestaan van de zaak.

De familiefoto’s en albums van Adrie van Noppen bieden een bijzonder en waardevol tijdsbeeld. Vanaf zijn balkon op de hoek van de Strevelsweg en de Dordtselaan fotografeerde hij vanaf 1938 de ontwikkelingen in de omgeving.

En een verrassende kant van de Tweede Wereldoorlog is te zien door de foto’s die Duitse soldaten maakten tijdens het bombardement en de bezetting. In 1941 verscheen zelfs een fotoboek met amateurfoto’s van Duitse soldaten met o.a. een foto van het gebombardeerde vliegveld Waalhaven. Een selectie uit de archieven is zichtbaar op de tentoonstelling.

Zuid van Binnenuit, het Rotterdam-Zuid familiealbum is te zien vanaf zaterdag 27 november 2010 in het Gemaal op Zuid aan de Pretorialaan 141 in Rotterdam. Tegelijkertijd verschijnt een boek+dvd met een selectie uit de tentoonstelling en extra beeldmateriaal.

Het Gemaal op Zuid is een initiatief van TENT, CBK, Kosmopolis Rotterdam en het Historisch Museum Rotterdam en wordt ondersteund door het Pact op Zuid en woningbouwvereniging Vestia.

Het boek Ziet Zuid, 140 jaar Rotterdam-Zuid in foto en film (inclusief DVD met daarop o.a. de film met dagburgemeester Mario Bosch) is nog verkrijgbaar in de boekhandel.