BuurtBestuurt met nieuwe voorzitter

Het is niet zo eenvoudig om iedereen betrokken bij de Sliedrechtbuurt bij elkaar te krijgen. Buurt Bestuurt Sliedrechtbuurt komt steeds bij elkaar op maandagavond. Maar dan kunnen bijvoorbeeld de wijkagenten niet.

Dat zijn van die dingen …….

Voorzitter Rick Timmer had zich goed voorbereid op de bijeenkomst. Hij had de gebruikelijke agenda wat ingekort en had één punt bovenaan op de lijst van prioriteiten gezet.

De winkels van Plein 1953 en omgeving.

De winkeliersvereniging was er, Donald Spanjer van Woonstad Rotterdam was er en ook Peter Krol van Rebuild – FlexStorez zat in het gezelschap. De leegstand en branchering is een steeds terugkerend onderwerp van ergernis van bewoners. Plein 1953 dat eens zo gezellig was, werd een gebied waar je nog niet dood gevonden wil worden.

Rick en Peter waren samen het plein rond geweest en de man van Rebuild had meteen een goed beeld. De projectontwikkelaar had direct een aantal suggesties. Hij zag op het plein een goede toekomst voor flexwinkels en webwinkels. Hij had alleen in dit geval te maken met een ander gehoor dan wat hij gebruikelijk tegenkomt.

Verschillende mensen begonnen meteen op te noemen wat ze graag als winkels erbij zouden willen hebben. Een slager, een groentenboer, een fietsenwinkel en vooral gezelligheid in de vorm van een terrasje voor thee en koffie op het plein. De suggestie van een poffertjeskraam midden op het plein was al eens gedaan.

Probleem is …… welke ondernemer ziet toekomst in zo’n voorziening. Er zijn diverse eigenaren van de panden op en rondom het plein. Woonstad/WOM is er één van en die heeft de meeste van winkels of verhuurd of uitgegeven voor tijdelijk-om-niet gebruik. De overige panden zijn in eigendom of beheer van de Lindeman Groep. Plein 1953 is een A-Locatie omdat Metro en andere aanvoerwegen in de buurt zijn. Dat betekent dat de vierkante meter prijs per jaar enorm hoog is en je wel een heel winstgevend bedrijf moet hebben om dat op te kunnen brengen.

Donald Spanjer van Woonstad vulde aan dat er in Pendrecht wel veel vierkante meters winkelruimte zijn.

Oplossingen bleken een moeilijke zaak. De Lindeman Groep, die de winkels aan de westkant van het plein beheert, zou vooral ook aan tafel moeten komen en er zouden afdoende plannen gemaakt moeten worden om samen oplossingen te bedenken.
Rick Timmer en Rieks Westrik gaan contact zoeken met de Lindeman Groep en bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Snelheidsacties en veiligheid in de buurt
Rick vertelde samen met Christina Warbout over de veiligheidsactie op 22 mei aaanstaande. Samen met de basisschool Over de Slinge worden allerlei activiteiten opgezet om de Krabbendijkestraat veiliger te maken en kinderen te leren wat het gevaar is op straat.
Kortgeleden op 29 april was er een vervolgactie op de Charloisse Lagedijk en de Krabbendijkestraat.

Communicatie
Er wordt op allerlei manieren aandacht besteed aan publiciteit over Buurt Bestuurt. Kijk op de site via deze link.
Er is ook een WhatsApp groep en meldingen kunnen via sms doorgegeven worden.
Maar meer publiciteit kan geen kwaad. Informeer vooral zelf je buren over deze activiteit, aldus de voorzitter van BuurtBestuurt Sliedrechtbuurt.

Gebiedscommissie Charlois
Inmiddels was ook Ronald Tol de voorzitter van de Gebiedscommissie Charlois binnengekomen. Een ander lid van die commissie en bewoonster van Pendrecht, Yvonne Horsten ”“ Van Jaarsveld, was al langer aanwezig. Ronald vertelde over de rol van de commissie en wat ze gingen doen. Meldingen hoorden zij ook graag. Kunnen ze wat mee en nog eens navragen hoe het komt dat er niks mee gedaan wordt, als dat het geval is.
Het belangrijkste voor de commissie is het maken van een gebiedsplan. Zij gaan bij bewoners in Charlois langs om te horen wat er onder de mensen leeft en wat zij in zo’n gebiedsplan terug willen zien.

Planning

Aan het slot van de bijeenkomst kwam de planning van de aanstaande bijeenkomsten van Buurt Bestuurt Sliedrechtbuurt aan de orde. Het tijdstip van 19:00 uur vinden sommige mensen moeilijk dus dat moet naar 19:30 uur. En misschien ook een andere avond.

Sommige van de deelnemers vinden het te lang duren. Er moet dus toch iets aan de manier van praten gedaan worden.

Dat gaat zeker gebeuren.