Eerste wandeling van de Middelburgt naar Restaurant Zuiderkroon

Ino Braam, hiernaast op de foto, is één van de trouwe bezoekers van de Middelburgt. Toen hem ter ore kwam dat de Middelburgt zou sluiten per 31 december 2010, wilde hij graag in discussie met de mensen, die daarover een beslissing hadden genomen. Hij verspreidde een zelfgemaakte uitnodiging met een citaat van Nelson Mandela. Hij vroeg aan de projectleider van de Middelburgt, Mohamed Tarraz, aan opbouwwerker, Rieks Westrik, en aan de campagneleider van Pendrecht is Goed Bezig, Joop Stobbe, of zij de discussiebijeenkomst wilden leiden. Geen van kon dat doen. Dus werd hij uiteindelijk ook zelf de woordvoerder.
Als tijdstip koos hij 13 oktober om 11:00 uur in ‘zijn’ wijkgebouw.
Hetzelfde tijdstip als waarop de deelgemeente een charmeoffensief had bedacht. Onder de noemer ‘Loop met ons mee!’ wilden Ed Goverde en Michel de Baan de trouwe bezoekers en gebruikers van het wijkgebouw laten zien dat er op 5 minuten lopen een alternatief is voor hen. Het Restaurant Zuiderkroon is er voor iedereen en organiseert activiteiten voor de oudere wijkbewoner.

Dat werd dus even spannend. Ino Braam en andere bezoekers waren niet van plan ‘zich om te laten kopen’, zoals zij zeiden. De emoties liepen soms hoog op. Zaken als het zwembad, het oude Plein 1953, en nog een meer dingen uit het grijze verleden van de wijk, die er niet meer zijn, werden erbij gehaald. ‘Dat hebben jullie ons al afgenomen. Blijf nu van ons wijkgebouw af!’, was de boodschap. Dat er scheppen met geld bij in het wijkgebouw bij moet en de deelgemeente daar geen geld meer voor heeft, was voor hen geen argument. Iedereen weet dat de deelgemeente flink gekort door de gemeente. Tegenargumenten te over. Er wordt zoveel geld uitgegeven aan projecten, die vast gaan mislukken. En het geld gaat naar de verkeerde mensen.
De Bibliotheek Pendrecht werd door één van de politici genoemd als een voorziening die ook gaat verdwijnen. Meteen werd in de bibliotheek geïnformeerd. Die is immers via een deur in het wijkgebouw te bereiken. En werd ook dat verhaal weerlegd en tegengesproken. Hoe de vork daarbij in de steel zit staat in een volgend bericht op deze site.
Joop Stobbe dacht op een gegeven moment. Kom op, we gaan naar de Zuiderkroon en nam een paar dames bij de arm. Zo ging een gedeelte van de bezoekers toch naar het Restaurant. Daar was het een drukte van jewelste. Het restaurant bruist en kan volgens de deelgemeentebestuurders nog beter het kloppend hart van de wijk worden als het wijkgebouw de Middelburgt. En wie weet wordt het dat ook.

Donderdag 28 oktober is de volgende wandeling en dan ’s middags om 13:00 uur.