Kinderen maken hun eigen deelraadsvergadering

Sedanur Demirci begon een beetje onwennig, maar naar gelang de vergadering vorderde raakte zij steeds meer in haar rol. Ze ging spontaan de discussie aan met haar raadsleden en had regelmatig rake opmerkingen.
Ed Goverde, lid van het dagelijks bestuur, leidde de vergadering in. Evert van der Schee, voorzitter van de deelraadsvergaderingen, hielp Sedanur bij het voorzitten. Het éne kinderdeelraadslid was wat meer aan het woord dan het andere, maar ieder had zo zijn eigen bijdrage. Slimme raadsleden. Besloten werd er uiteindelijk niet veel, maar er werden wel bruikbare meningen verkondigd. De kinderraad van 2008 was een succes. 19 juni komt er een conferentie van de kinderen in het Vredespaleis.
Bij zijn inleiding verklaarde Ed Goverde blij te zijn, dat kinderen naar de deelgemeente komen. Van hen moet je het immers hebben. Kinderen zijn vaak meer op straat en daardoor beter thuis in de wijk dan de ouderen. Ze kennen alle hoekjes en gaatjes van hun wijk.
Sedanur op de foto achter de microfoon, waarvan het rode lichtje brandt, sloeg in eerste instantie het verslag van de vorige vergadering op 23 april 2007 over. Van der Schee, op de foto naast haar, wees haar erop dat het verslag nog vastgesteld moest worden. Dat gebeurde zonder er verder veel woorden aan vuil te maken. De verslaglegger van vorig had een waarheidsgetrouw verslag gemaakt.

Verderop in de vergadering liet de voorzitter geen steken meer vallen. Zij bleek haar pappenheimers te kennen. Berry kwam vanaf de publieke tribune en zonder dat hij iets gezegd had, wist ze wat hij ging zeggen.
Er was iets met hem gebeurd op school. Hij was uitgescholden.
Groot gebruikers van de microfoons waren Leslie, Amir, Emine Nur en Aig. Maar de aardigste bijdragen kwamen van ‘raadsleden’ waarvan je het niet zou verwachten.
Kaman vond haar dagboek een goede mogelijkheid om je gevoelens tegen te uiten. Dan kwets je andere mensen niet.
Het waren niet de domste kinderen uit Pendrecht, die in Theater Zuidplein de kinderdeelraad vormden. Neem nou Emine, zij gaat vast door in de politiek. Of dat haar beroep wordt weet ze nog niet. Zij gaat eerst naar het Erasmiaans.
En Kaman had een ongelofelijk hoge score bij de Citotoets.
Deze kinderen speld je niks op de mouw. Bravo voor henzelf en voor het goede Pendrechtse onderwijs.
Cineac Charlois was naar Theater Zuidplein gekomen en interviewde na afloop de voorzitter van de kinderraad.