Onderweg naar feest voor Eritrea

Op de plantjesdag in de Halsterenstraat verschenen verschillende bewoners in feesttooi. Niet alleen voor de Opzoomeractivitiet. Er was meer.
Bij de lunch op het pleintje in de Halsterenstraat ontstond een gesprek met Abeba en andere bewoners uit Eritrea.

Abeba had haar haren in feesttooi zitten. Dat doet zij meer, als er een straatactiviteit is.

Dit keer was er ook, of eigenlijk vooral, een andere reden.

Die middag gingen ze naar een feest van hun vereniging. Die zou eigenlijk gehouden moeten worden op 24 mei, want dat is de officiële Eritrese bevrijdingsdag.

Even terug in de geschiedenis:

In 1974 werd het bewind van Haile Selassie omvergeworpen door Mengistu Haile Mariam, die eveneens een onderdrukkend regime installeerde. Daartegen begon in de Ethiopische provincie Tigray een gewapende strijd en vormde zich het Tigray People’s Liberation Front (TPLF). Tijdens de burgeroorlog gaf het EPLF ondersteuning aan het TPLF. In 1991 kwam het Ethiopische militaire regime van Mengistu ten val. Kort daarop kwam Meles Zenawiaan de macht in Ethiopië. Volgens afspraak tussen hem en Isaias Afewerki kwam vervolgens voor Eritrea het einde van de Ethiopische overheersing. Eritrea werd op 24 mei 1993 per referendum officieel onafhankelijk, na een vrijheidsstrijd van dertig jaar.

Dat was dus de reden om er feestelijk uit te zien.

En ja 24 mei was op een donderdag en om ervoor te zorgen dat zoveel mensen het feest mee kunnen maken werd het op zaterdag de 26ste mei gehouden.

Dus niet alleen voor Abeba was er feest, maar ook voor Genet en de familie van Sara en voor Meles, de man van Abeba.