Sommige bomen staan dus net even in de weg

‘Hoe houdt u dat allemaal bij? Daar gaat veel werk inzitten, toch? Dagelijks de geraniumblaadjes eraf trekken en de natuurlijk een beetje voor de gek houden.’ vroeg de opbouwwerker aan het echtpaar op het balkon.

Het antwoord was bevestigend. Zij hadden nog een idee, of eigenlijk een wens. Die ene boom daar die neemt zoveel licht weg, dat we hem graag weg zouden hebben.

Ja, we zijn net op pad voor meer groen in de wijk, dus dat is een beetje lastig. Maar de les is duidelijk. Bewoners maken de wijk en hebben de beste verhalen over de wijk.

Praten en luisteren zijn dan heel belangrijk en daar komen de beste plannen uit te voorschijn. Dat was ook een les uit het informeren van de Raad van Advies samen met het bezoek uit Duitsland. Want soms wordt er groen geplant voor bewoners en als zij dan verhuizen, komen er nieuwe bewoners, die de afspraken over bijvoorbeeld zelfonderhoud niet hebben meegemaakt en maar liever van het groen af willen.

Regelmatig contact tussen bewoners en beheerders en goed met elkaar praten is dus geboden. Oude afspraken moeten ook van tijd tot tijd weer ververst worden. De wijk verandert immers.