Uganda is een mooi Afrikaans land

Uganda is een Engelse kolonie geweest en de officiële taal is dan ook Engels, maar een grote groep heeft als het Luganda. Die taal is afkomstig van het Swahili, zoals veel talen uit Afrika ten zuiden van de Sahara.
Als je met Bridget Nalwoga gaat praten over waar zij vandaan komt, uit de buurt van Kampala, dan spreekt over het koninkrijk Buganda. Het machtigste koninkrijk in wat tegenwoordig Uganda heet. Er ligt natuurlijk een heel rijke historie. Er waren veel koninkrijken met absolute heersers aan het hoofd.
Uganda is door de Engelsen achtergelaten met iemand uit het koninkrijk Buganda als president en Milton Obote als de eerste minister president.
Als het over Idi Amin gaat, gedraagt Bridget zich een beetje gereserveerd, of soms geërgerd. De meeste mensen beginnen over deze dictator, die een grote smet op dit mooie tropische land wierp.

Op de stand lagen mooie doeken, fraai en kleurrijk geweven en natuurlijk boeken. Boeken over of vanuit haar geloof. Uganda is voor het grootste deel Christelijk: Rooms Katholiek en Evangelisch. Bridget is van de Evangelische kerk en er is een groet groep van Uganda Moslim.
Een van die boeken is niet te koop, maar geven je wel een idee over de schoonheid van Uganda.

Bridget houdt het boek open bij Kampala, de hoofdstad, een miljoenenstad. Het transport gaat daar met brommers en als toerist kun je door hen van de ene naar de andere kant van de stad gebracht worden.

Veel bezoekers van Keti Koti van Zuiderkroon informeren nieuwsgierig naar haar waar. En nemen een flyer van haar mee. Die flyer roept om eens contact op te nemen met de stichting African United Women. Naast de Ugandese cultuur kan die stichting u ook informeren over Kenya, Tanzania en de andere landen waar de voertaal Engels is.