In memoriam Frieda van der Pot

Met groot verdriet hebben wij vernomen dat op woensdag 24 maart Frieda van der Pot geheel onverwachts is overleden. Graag willen wij in deze In Memoriam stilstaan bij deze bijzondere vrouw die erg geliefd was onder vele Pendrechtenaren.

Frieda was een begrip in Pendrecht. Ze heeft heel veel gedaan voor de wijk en haar bewoners. We blikken terug op haar hart voor ondernemen en haar hart voor de medemens.

Café Meijer

Samen met haar man Wim was ze eigenaar van café Meijer op de Slinge. Het beroemdste café van Pendrecht gedurende tientallen jaren.

Toen Frieda haar man leerde kennen, vertelde zij dat het café van haar vader was. Wim wilde het café graag samen met haar overnemen. Toen Wim dit voorstelde, was “ja, maar ik weet helemaal niet hoe je dat moet doen,” het antwoord. Hierop begon haar opleiding, onder haar vaders begeleiding, waarna ze samen met Wim het café overnam.

Biljarten, spelletjes doen of gewoon stilletjes genieten van je drankje en een persoonlijk praatje van Frieda; het kon allemaal in café Meijer.

Na overleg en met pijn in het hart werd het café na tientallen jaren verkocht. Ze zouden een tijdje gaan genieten van de vrijheid, maar dat bleek achteraf toch niets voor het echtpaar.

Hart voor de medemens

Het bleef niet alleen bij het runnen van het café, want beiden hadden een groot hart voor mensen die het moeilijk hadden. Ze stelden jarenlang hun café elke donderdagavond open voor mensen met een beperking die gehuisvest waren in ASVZ aan de Aarnoudstraat, voorheen de Beatrix/Irenekliniek en eveneens een begrip in de wijk. Elke donderdagavond was het feest voor de bewoners die mee konden. Een ware optocht van rolstoelen en blije gezichten voor de avond die weer komen ging.

De Zuiderkroon

Na de verkoop van het café, kwam restaurant De Zuiderkroon in beeld. Dit werd gerund door verschillende instellingen met als laatste Aafje. Al snel werden zowel Frieda als Wim gevraagd om ook daar hun enorme ervaring in te zetten.

Ook bij De Zuiderkroon zijn ze weer jarenlang met de andere medewerkers het gezicht van het restaurant geweest. Of je nou catering, een diner of wat dan ook nodig had ter ondersteuning van activiteiten in de wijk, dan kon je bij hen terecht.

Elke vrijdag hadden wijkbewoners hun afspraken voor een gezellig samenzijn. Vele activiteiten zijn er gehouden, zoals biljarten, kaarten, diverse bingo’s en niet te vergeten de muziek/dansavonden. De jaarvergaderingen van zowel huurders als kopersverenigingen werden goed voorbereid en opgeluisterd met een hapje en een drankje. Vele bewoners van Pendrecht, maar ook daarbuiten, hebben hun verjaardag in het restaurant gevierd.

Alles in het restaurant stond in het teken van de Rotterdamse haven; het behang, de plakjes bomen die aan de wand bevestigd waren, de vele zeilbootje en de prachtige lijsten met foto’s van de deelgemeente Charlois. Wim, maar ook Frieda, hadden er hun verhaal bij.

Wim werd helaas ziek en is kort daarna overleden. Hierdoor stortte Frieda’s wereld in. Ze miste haar maatje en het werk werd haar te zwaar. Ze bleef als gast komen samen met haar vriendinnen en genoot van het contact met haar vroegere collega’s.

Door allerlei ontwikkelingen moest Aafje stoppen met de restaurants en ging helaas ook deze locatie dicht. Tijdens een onderzoek naar de kansen van het restaurant is Frieda door het bestuur van Vitaal Pendrecht gevraagd om haar expertise in te zetten. Dat heeft ze een aantal jaren met heel veel inzet gedaan.

Pendrecht zal Frieda missen en wij wensen haar twee dochters met hun gezinnen, en ook haar zus over wie zij altijd met heel veel liefde sprak, heel veel sterkte toe bij dit grote verlies.

Namens het bestuur van Vitaal Pendrecht